שלישי
23.04.2024

מחווה למפיק הסרטים הישראלי אמציה חיוני 1933-1990

‏26 שנים לאחר מותו ב-2.6.90 עורך ‏הסינימטק של תל אביב מחווה למפיק הישראלי אמציה חיוני. חיוני ‏היה מחלוצי תעשיית הקולנוע הישראלית בשנות ה-60.
‏יליד כפר ברנדייס, חניך השומר הצעיר, וממייסדי קיבוץ ברעם, חיוני התאהב בקולנוע. ‏ ב-1961, כּשׁחיוני ומנחם גולן חזרוּ ארצה מניו יורק - שם למדו קולנוע ביחד באוניברסיטת סיטי קולג׳ - מצאוּ תעשיית סרטים בחיתוליה. ‏בעוד גולן שם את פניי לסרטים מסחריים, חיוני גמר פנים להפיק סרטי ארט האוס (art house): ‏משימה כמעט בלתי אפשרי בישראל של אז.
‏בסרט הראשון שהפיק - ״אולי תרדו שם״ (1963) - חיוני גם ניסה את ידו בבימוי - לצידו של פּוּצ׳וּ. ב-1963 ‏כּשׁחיוני הפיק את הסרט הקצר ״הקרב על היעד״ הכיר את אורי זוהר ודוד גורפינקל, ושם נולדה שותפות ארוּכּה ופּורה.
‏ב-1964 פנה חיוני אל אורי זוהר וסיפר לו שמזימתוֹ לעשות סרט ‏סאטירי על החברה הישראלית, שבמרכזו עומד פוליטיקאי רב-מלל ודמגוגיה. ‏חיוני הציע לזוהר לככב. כשדן בן אמוץ סרב לביים מינה חיוני את זוהר כּבּמאי. וכך, עם הסרט ״חור בלבנה״ (1965), נולדו בד בבד, ‏הקולנוע האוונגארדי הישראלי, ‏והקריירה של אורי זוהר כבמאי קולנוע.
כשנה לאחר מכן, ב-‏1966, פנה זוהר אל חיוני, לאחר שקרא את סיפור של א.ב. יהושע ״שלושה ימים וילד״ וביקש ממנו להפיק את הסרט, שהפך למיתולוגי ‏בקולנוע הישראלי. ‏הסרט היה ‏הראשון בתעשייה הישראלית שזכה בפרס ראשי בפסטיבל קאן: פרס השחקן הטוב ביותר, לעודד קוטלר (1967).
‏בין שאר הסרטים ‏שיוקרנו במסגרת הרטרוספקטיבה לחיוני הם: הסרט ״הדיבוק״ (1968) בבימויו של אילן אלדד, וסרטו האחרון של חיוני, האנטי-ארט-האוס, ״הטרמפיסט״ (1972), בבימויו של עמוס ספר.
התחברות משתמשים